Blog

Danmark vs. Tyskland: Internettet

30 januar in Allgemein, Eksport, Etablering i Tyskland, Rådgivning
0 Comments
0

Danmark er Europas mest digitaliserede land. I den online verden er vi et avanceret folk, og det afspejles i vores digitale produkter og services. Vi er blevet vant til, at alt kan klares nemt og hurtigt online. Derfor kan det også ofte føre til overraskelser, når man bevæger sig fra Danmarks digitale landskab til dét et andet land byder på. I dette blogindlæg kigger vi nærmere på, hvad du sådan helt generelt kan forvente dig af den digitale verden i Tyskland, og hvordan den tyske forbruger adskiller sig fra den danske online.

 
I Danmark har vi hurtigt bredbånd og et enormt dataforbrug

Det er jo mere end almindeligt kendt, at vi danskere er glade for internettet og er ferme til at bruge det. Men det er nu engang de forhold I allerede har kendskab til, så vi vil ikke dvæle for længe ved det danske internetforbrug. Dog er det værd at opsummere de mest centrale kendetegn, så vi får kridtet banen op, når vi senere kigger nærmere på tyskernes internetforbrug.

Som sagt bruger vi i Danmark internettet meget, og det skal helst gå stærkt. Ifølge Energistyrelsen havde hvert ottende bredbånd i 2018 mindst 100 Mbit/s downloadhastighed. Også når det kommer til mobildata er vi storforbrugere. Vi bruger mobilen til næsten alt – fra nyheder og underholdning til netbank og betaling, derfor er vores dataforbrug også skyhøjt. Alene fra 2015 til 2016 steg vores mobildataforbrug med 81%, og danske mobilabonnementer inkluderer ualmindeligt meget data i forhold til de fleste andre europæiske lande.

Vi er også flittige online-shoppere. 90% af danskerne har handlet online i 2019. Selvom de unge stadig er overrepræsenterede blandt den del af befolkningen, der handler online, er den ældre generation langt fra tabt bag online-vognen. Hele 83% af de 66-74-årige har ligeledes handlet online i løbet af sidste år. Når vi handler online betaler vi helst med kort eller MobilePay, og vi foretrækker sider, hvor vi kan gemme vores kortoplysninger til senere brug. Ifølge conversio.dk er det vigtigste for danskerne, når de shopper online, at det er nemt, bekvemt og til gode priser. Det handler slet og ret om dét man i forbrugeradfærds-jargon kalder convenience, og at spare tid og penge.

 

I Tyskland er internettet langsomt men mægtigt

Vores naboer mod syd er generelt anset for at være langt bagud i digitaliseringsprocessen. Det gælder for eksempel offentlige services, som vi i Danmark for længst har vænnet os til foregår på nettet, men som i Tyskland stadig forgår manuelt og på papir. Dertil kommer at det digitale udbud helt generelt må siges at halte bagud. Dette er tyskerne også klar over, og der er på det seneste sat liv i en række tiltag med formål at forbedre det digitale landskab i Tyskland. Ét af de helt afgørende punkter, hvor man ønsker at sætte ind, er den langsomme internetforbindelse. Hurtigt bredbånd er for de fleste tyskere stadig at betegne som en luksus, og ifølge locaria.com havde kun 42% af alle virksomheder i Tyskland adgang til hurtigt bredbånd i 2018.

Det kan roligt siges at det digitale landskab i Tyskland halter bagefter det danske, men det gælder bestemt ikke den tyske forbruger!

Tyskerne bruger mere tid på internettet end gennemsnitsdanskeren, nemlig ca. 5 timer dagligt mod ca. 4 timer dagligt i Danmark. Samtidig er de ifølge mintel.com hurtigere på tasterne end vi danskere, når der skal handles. Allerede i 2016 var andelen af de tyske forbrugere, der havde handlet online helt oppe på 93%, og for aldersgruppen 55+ gjaldt det hele 90%. Til gengæld bruger tyskerne fortrinsvist computeren til at handle fra. Hele 86% foretrak i 2017 computeren, når der skulle shoppes online, mod 29% for mobiltelefon og 20% for tablet. Samlet set står onlinehandlen i Tyskland for 11% af landets detailhandel.

Når det kommer til motivationen for at handle online er danskerne og tyskerne meget forskellige. Mens det for os danskere handler om, at det skal være nemt, bekvemt og til gode priser, så handler det for den tyske forbruger om at have et større udvalg, og at have bedre mulighed for at sammenligne produkter. Gode priser ligger faktisk overraskende langt nede på tyskernes liste over motiver for at handle online.

 

Har du brug for at få et bedre overblik over, hvordan det tyske landskab ser ud for netop din virksomhed? Vi står hos Business Tyskland som altid til rådighed, hvis du skulle have spørgsmål eller kommentarer. Du kan også booke et gratis informationsmøde, hvor vi sammen kan tage bestik af din virksomheds situation. Du kan kontakte os her.

 

No Comments

Post a Comment