Forretningsmuligheder i Tyskland: B2B vs. B2C

sep 16, 2020

Der behøves efterhånden ikke meget mere overbevisning om, at Tyskland er et ideelt marked for mange danske virksomheder. Ønsker du at udvide din forretning til udlandet, er Tyskland ofte et naturligt første step.

Men når man taler om forretningsmulighederne i Tyskland, har man det med at skære det hele over én kam. Der bliver sjældent skelnet mellem B2B og B2C, altså markedsmulighederne inden for hhv. business-to-business og business-to-customer. Denne tendens vil vi i dette blogindlæg gøre op med: vi giver her et overblik over, hvor de største muligheder findes på det tyske marked, alt afhængigt af, om dit produkt eller service er henvendt til virksomheder eller slutbrugere.

 

B2C De købestærke tyskere:

Den tyske købsadfærd kæmper støt sin vej tilbage til sit udgangspunkt (www.gfk.com). Så selvom man må forvente en øget forsigtighed blandt forbrugerne et stykke tid endnu, ser B2C markedet ud til stille og roligt at komme på fode igen.

Som i så mange andre europæiske lande er de førende trends tilknyttet bæredygtighed og sundhed. Dertil kommer tyskernes kontinuerlige interesse for dansk design og kvalitet. Områderne, hvor danske virksomheder spås de største muligheder på det tyske B2C marked, er:

Økologiske fødevarer
De danske virksomheder står allerede relativt stærkt i fødevareindustrien i Tyskland, hvor virksomheder i generationer har banet vejen for nye, håbefulde danske fødevareproducenter. Sammenholdt med interessen for danske ”premium-fødevarer”, giver det en solid grobund for succes for virksomheder med en stærk økologisk portefølje.

Sundhed og livsstil
Ligesom hjemme i Danmark, er der blandt forbrugerne i Tyskland en stærkt stigende interesse i sundhed og velvære. Her er der især gode muligheder for mindre niche-brands.

Mode
Dansk mode har længe været populært i udlandet, og ikke mindst Tyskland. Det er ganske velkendt at du finder Bestseller-butikker i de fleste tyske byer, og danske tøjmærker er anerkendt som værende af høj kvalitet og er dermed eftertragtede varer. Og det er ikke kun de store mastodonter, der nyder godt af den tyske favorisering af dansk tøj. Med et ”Danish Design” stempel kommer du langt, selv med mindre velkendte mærker.

Forbrugerteknologi
Ligesom digitalisering og teknologi er nogle af de absolut bærende punkter i den danske B2B-eksport, er der også gode muligheder for danske producenter af forbrugerteknologi.

Gør-det-selv
Tyskland er et stolt gør-det-selv land, og hobby-industrien er allerede af velvoksen størrelse. Branchen er dog langt fra mættet, så danske DIY- og hobby-virksomheder kan med fordel kigge mod syd, hvis forretningen skal udvides.

Møbler
Når det kommer til møbler, er der ikke meget der kan hamle op med et ”Danish Design”-mærkat. Den stigende købekraft blandt de tyske forbrugere, gør at markedet for danske møbler kan forventes at vækste ganske fornuftigt igen i fremtiden.

 

B2B SMVernes højborg:

Den tyske økonomis absolutte flagskib er landets mange små og mellemstore virksomheder. De udgør langt størstedelen af den tyske økonomi og arbejdsmarked, og er den drivende kraft bag de danske virksomheders B2B-muligheder. De danske virksomheder har længe gjort sig godt som leverandører og samarbejdspartnere i Tyskland, og der er intet der for alvor tyder på, at det skulle ændre sig i fremtiden. De danske spidskompetencer er efterspurgte, og de tyske virksomheder er eftertragtede samarbejdspartnere for danskerne.

Vedvarende energi
Tysklands grønne omstilling har kun fået endnu mere vind i sejlene i kølvandet på COVID. De økonomiske hjælpepakker har i høj grad fokus på bæredygtighed og grøn energi. Danske virksomheder har allerede skabt et fornuftigt fodfæste, og der er gode muligheder for at andre virksomheder kan ride med på denne bølge.

Digitalisering
Endnu et marked, hvor danske virksomheder allerede er i høj kurs. Efterspørgslen på digitale løsninger i Tyskland kommer især fra det offentlige, hvor der både på nuværende tidspunkt og i de kommende år bliver investeret betydeligt i at digitalisere offentlige platforme, systemer og processer.

Life Science & Welfare Tech
Hvis du synes, der tegner sig et mønster, kan der være noget om det. Tyskerne ved udmærket godt, hvor danskerne generelt udmærker sig. Og på B2B-markedet er det især vedvarende energi, digitalisering, og Life Science og Welfare Tech. Så bevæger din virksomhed sig inden for Life Science- eller Welfare Tech-området kan der vise sig at være gunstige forhold på det tyske marked.

Leverandører til automobilindustrien
Det er gået de færrestes næse forbi, at en af Tysklands helt store økonomiske motorer er at finde i automobilindustrien. Er I leverandører i dette fag, er det tyske markeds potentiale svært at komme udenom.

FinTech
Det kan argumenteres at FinTech havde kunnet inkluderes i afsnittet om digitale løsninger, men området er relativt nyt på det tyske marked og relevant som aldrig før. I Danmark er vi gode til at finde på kreative løsninger af høj kvalitet, og det er de klar over syd for grænsen. Behov for FinTech-løsninger spås at stige kraftigt i Tyskland over de kommende år, og vi kan dermed kun opfordre danske virksomheder til at undersøge potentialet.

 

Mærkaterne ”Danish Design” og ”Made in Denmark” giver i mange tilfælde stadig en hestesko, hvis man som dansk virksomhed er interesseret i at udvide til det tyske marked. Det skal dog siges, at fordelen er mere udtalt i Nordtyskland og Slesvig-Holsten, hvor man længe har haft et godt kendskab til danske virksomheder og samarbejdspartnere. I Sydtyskland kan du stadig risikere, at et større fokus på samarbejde med nabolandene mod syd udgør en ekstra barriere.

 

Overvejer du at udvide din forretning til Tyskland? Kontakt os på kontakt@business-tyskland.dk eller +45 2061 6703, så arrangerer vi et uforpligtende virtuelt møde, hvor vi tager bestik af situationen sammen.

Hjælper du skandinaviske virksomheder med opstart og drift i Tyskland, og kunne du tænke dig at blive en del af Business Tyskland? Vi har åbnet op for ansøgninger om medlemskab inden for udvalgte kategorier. Læs mere her.