I en markedsrapport skrevet af Dansk Erhverv og Dansk-Tysk Handelskammer i 2018, fremhæves det digitale område som en af de største markedsmuligheder for danske virksomheder i Tyskland. Tyskland er under-digitaliseret i forhold til det europæiske gennemsnit, mens Danmark er et af Europas mest digitaliserede lande. Ifølge rapporten er tyskerne bevidste om dette efterslæb og vil over de kommende år investere i digitalisering i stor stil. Denne udvikling kan danske virksomheder med relevante kompetencer kan drage fordel af.
I det følgende gæsteindlæg sætter Kristian fra Kimik IT dig ind i de mange muligheder han oplever at danske digitale virksomheder har i Tyskland.
Grænseoverskridende muligheder i Tyskland
Vort nærmeste naboland, Tyskland byder på store ekspansionsmuligheder for IT-virksomheder, der kan levere varen i ordentlig kvalitet og til tiden, altså via et agilt samarbejde. I særdeleshed er den offentlige sektor, som kommuner, bilregistrering, politi og i det hele taget den offentlige forvaltning interessante emner for en dansk IT-virksomhed. Også private virksomheder som fødevarer, handel, finans m.fl. er relativt langt bagud med digitalisering.
Selvom Tyskland står for ”Ordnung muss sein”, så er de langt bagud med digitalisering, i særdeleshed set i forhold til deres Nordiske nabolande.
Derfor er der store muligheder for succes som Dansk IT-virksomhed i Tyskland. Men inden man begiver sig over grænsen med henblik på at komme ind på det Tyske marked, er der rigtigt meget at tage hensyn til, og ikke mindst at sætte sig grundigt ind i.
Kulturelle forskelle, den Tyske virksomhedskultur, regionale forskelle og ikke mindst sproget. Først og fremmest er det af afgørende betydning, at din virksomhed behersker tysk. Der er også en væsentlig kulturforskel mellem Tyskland og Danmark. Tyskerne elsker grundighed, præcision, organisation, struktur og kontrol. Er strategien lagt, så er det den man følger. Hør mere om alt dette hos vore dygtige eksperter hos Business Tyskland.
I tyske virksomheder er der en tydelig hierarkisk struktur, derfor kan det være svært at komme i direkte kontakt med den overordnede ledelse i et firma. Vigtige informationer foretrækker Tyskerne at få på skrift, mundtlige aftaler er et No-Go. Der er intet mindre end 16 forskellige delstater i Tyskland med store regionale forskelle. Dette gælder både sproget i form af dialekter, normer og værdier.
Der hvor digitaliseringspotentialet set med tyskernes øjne ligger, er sådan noget som kørekort, anmeldelse af infrastrukturelle mangler, f.eks. huller i vejene etc., straffeattest, flytteanmeldelse, ansøgning om nyt pas og bilregistrering/omregistrering.
Tag Business Tyskland med på råd, og kom godt i gang i det store naboland.