”Tyskerne vil have danske løsninger”, siger TV2’s Tysklandsekspert Mirco Reimer-Elster.

aug 16, 2023

Danske løsninger er i høj kurs syd for grænsen, ikke mindst i Nordtyskland. Det gælder både de kommercielle, digitale og politiske. Flere og flere tyskere identificerer sig, ifølge TV2’s Mirco Reimer-Elster, med Danmark, hvilket nu også kommer til udtryk, når vores sydlige naboer går til valg.    

Lokalvalget i Slesvig-Holsten i maj blev således en historisk valgsejr for det danske mindretalsparti SSW. Umiddelbart efter, at valgstederne lukkede, stod det nemlig klart, at der var en usædvanlig sikker sejr på vej over hele Sydslesvig. I Flensborg blev SSW sågar det absolut største parti med 24,8 procent af stemmerne, og i Harreslev vandt partiet samtlige 12 valgkredse. I Slesvig-Flensborg Amt blev der også skrevet valghistorie, idet SSW blev den næststørste gruppe i amtsrådet.

”Det (de tyske vælgere) er mennesker, der identificerer sig med Danmark, vil have danske løsninger og som stræber efter de danske modeller. Samtidig er Tyskland vores største eksportmarked, og det er ikke ligegyldigt, hvem der bliver stemt ind, når der er valg dernede”, siger Mirco Reimer-Elster, der er historiker og Tysklandekspert, til TV Syd.

Ifølge Stefan Seidler, der sidder i Forbundsdagen for SSW, vil man blandt andet arbejde for de danske løsninger, når det gælder digitalisering og velfærd i Nordtyskland. Det bør alt andet lige gøre mulighederne endnu større og vilkårene endnu bedre for danske virksomheder i Slesvig-Holsten. ”Det handler også om at styrke og videreudvikle vores region. Vi lever lidt i skyggen af de store regioner” siger Stefan Seidler til TV-Syd.

Jørgen Møllekær, chefredaktør på Flensborg Avis, supplerer: “Det (valgresultatet) er udtryk for, at flere og flere tyskere anerkender de skandinaviske og danske værdier, som partiet står for, både i forhold til at løse problemer på en smartere og mere moderne måde – digitaliseringen halter kolossalt i Tyskland – og i forhold til socialpolitik og ordentlige forhold på arbejdspladser”.

Konklusionen er, at danske virksomheder kommunikerer i medvind, når de vil markedsføre sig i Nordtyskland, og mulighederne for at etablere sig på en facon, der minder af den hjemlige, bliver stadigt større. Med en solid dansksindet repræsentation i det politiske, er Nordtyskland er rykket endnu tættere på.