[vc_row row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]Hvis en dansk virksomhed handler meget med virksomheder i Tyskland, kan det give god mening at have en konto i en bank syd for grænsen. Der er nemlig penge at spare for den danske virksomhed.
– Når danske virksomheder har import/eksport i euro, skal de betale et såkaldt SEPA-gebyr for håndtering af ind- og udgående betalinger i euro. Med en konto i et land, hvor euroen er hjemmevaluta, undgår de valutagebyret, forklarer Sven Fuhrbach, der er erhvervsrådgiver i Sydbank i Flensborg.
SEPA står for Single Euro Payment Area og er et gebyr for at modtage og sende penge. SEPA-reglerne gælder for de 28 EU-lande samt Schweiz, Norge, Island, Liechtenstein, San Marino og Monaco.
En tysk konto er en styrke
– Vi handler rigtig meget i euro, og den stigende eksport var også grunden til, at vi for tre år siden skiftede til Sydbank. At vi kunne få en konto i Sydbank Tyskland er helt klart en styrke, da vi undgår SEPA-gebyret, fortæller Søren A., indehaver og direktør af en mellemstor dansk virksomhed (lad os kalde den ”Palsta”), som tre gange blevet kåret til Gazelle-virksomhed af Dagbladet Børsen.
I løbet af 12 måneder har Palsta haft 360 indbetalinger til virksomhedens tyske konto i Sydbank. SEPA-gebyret for udenlandske overførsler til en dansk konto er minimum 20 kr., mens en SEPA-betaling i Sydbank Tyskland koster 0,4 eurocent – altså knap tre kroner. Den tyske konto har derfor givet Palsta en besparelse på mere end 6.000 kr. Det kan syne som et mindre beløb for en virksomhed som Palsta, men det er ikke det hele.
Fordring på kundens konto
I Sydbank i Flensborg arbejder Sven Fuhrbach og hans kolleger med at optimere betalingsstrømme og omkostninger for danske import/eksport-virksomheder. Herunder er likviditetsoptimering med produktet SEPA Direct Debit et vigtigt værktøj.
– Med SEPA Direct Debit kan en dansk virksomhed efter aftale med den tyske kunde opkræve fordringer i euro direkte på kundens konto ved forfald. Med andre ord kan den danske virksomhed sikre, at pengene kommer i kassen til tiden. SEPA Direct Debit er oprindeligt et tysk produkt, så vi har kendt til det i mange år, siger Sven Fuhrbach.
Sydbank styrker virksomheden
Danske virksomheder med en konto i Sydbank Tyskland kan få direkte telefonnumre på bankens specialister, hvis de ønsker det. Det betyder kort distance fra tanke til handling, og for mange virksomheder er det en fordel. For andre virksomheder er det tilstrækkeligt med en rådgiver i en dansk filial, som varetager kontakten til Tyskland. Sidstnævnte løsning falder i Søren A.s smag.
– Vi har én kontakt i Sydbank, og det er vores rådgiver her i Randers. Hun sørger for at tage rådgiverne i Tyskland og andre specialister fra banken med på råd, hvis der er behov for det. Det er en fordel, synes jeg. Sydbank har været et godt tilvalg for Palsta, og vi er blevet en styrket virksomhed, efter vi skiftede til Sydbank, siger Søren A.
[/vc_column_text][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][/vc_row][vc_row row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]Sven Fuhrbach, erhvervsrådgiver
Sydbank A/S[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]