[vc_row row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]I vores tidligere indlæg ’Succesrig markedsføring i Tyskland: Tysk hjemmeside’ og ’Succesrig markedsføring i Tyskland: Sprog og kultur’ kunne du læse om bl.a. generelle sproglige og kulturelle forskelle og om lovformelige krav til hjemmesider som henvender sig til tyske kunder. Ser man specielt på webshops er der forskelle som i første omgang ikke er så tydelige.Her er de store forskelle mulighederne for betaling og forsendelse, men også flere lovformelige krav.
Betaling
I Tyskland findes der utallige online betalingsmuligheder og mange webshops tilbyder en bred betalingsmix. Ifølge statistikker betaler tyskerne helst via
1. Faktura |
2. ’Lastschrift’ (debitering) |
3. PayPal |
4. Kreditkort |
Det er meget populært at kunden først betaler når varen er modtaget og denne mulighed byder betaling via faktura, som ofte bliver tilbudt af eksterne udbydere. Ligesom i Danmark begynder der i Tyskland at komme alternative betalingsmuligheder frem. I Tyskland går dette dog langsommere og kunder er skeptiske overfor de nye teknologier.
Forsendelse
Når det kommer til forsendelse af pakker er der også store forskelle. 83 procent af pakkerne i Tyskland bliver sendt afsted med DHL. Andre logistikudbydere er DPD (22 procent), UPS (19 procent), Hermes (18 procent) og GLS (15%). Mange tyskere får tilsendt pakkerne til en ’Packstation’ (Click & Collect) som tilbydes via DHL.
En ny trend, som i de seneste år er blevet populær, er CO2-neutral forsendelse. Logistikudbydere tilbyder en grønnere forsendelse og ca. 25 procent af tyske onlineshops tilbyder denne forsendelsesmulighed som alternativ eller standard forsendelse. For eksempel tilbyder DHL den klimaneutrale forsendelse under navnet GoGreen og DPD under DPD Total Zero.
Lovformelige krav
Ved siden af de generelle lovformelige krav til tyske hjemmesider gælder der yderligere krav til webshops. Her skal virksomheder bl.a. tænke på tyske handelsbetingelser ’Allgemeine Geschäftsbedingungen’ (AGB) og Wiederrufsbelehrung som regulerer en 14 dages fortrydelsesret.
Kilder:
https://www.idealo.de/magazin/2016/03/19/versand-im-onlinehandel-diese-lieferoptionen-bieten-deutsche-shops/
https://www.handelsdaten.de/handelsthemen/online-payment[/vc_column_text][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][/vc_row][vc_row row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]Britta Suttmann, markedsføring og kommunikation
NNC GmbH – Dansk-Tysk kommunikationsbureau[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]