Ekspertfokus: skræddersyet opskrift på succes i Tyskland

okt 3, 2019

Hos Business Tyskland har vi en bred vifte af medlemmer, hver med deres unikke speciale. Blandt vores ekspertudvalg finder du helt sikkert det, du står og har brug for. Nogle typer af rådgivere er mere ligetil, såsom advokater og revisorer, mens andre for nogle virksomheder kan være nye. Har du for eksempel ikke før skulle eksportere til udlandet, er der gode chancer for at du heller ikke er stødt på en eksportrådgiver endnu.

Det giver sådan set sig selv. En eksportrådgiver rådgiver om eksport. Men hvad indebærer det, sådan helt konkret? Hvis vi tager det helt ned på et lavpraktisk niveau, kan vi forestille os at eksport til Tyskland er som at bage en kage. Du har de rigtige ingredienser: en velkørende virksomhed og et godt produkt, og du har måske endda allerede fundet den rette advokat, revisor, ejendomsmægler, mv. Men hvad er selve opskriften? I hvilken rækkefølge skal du bruge de forskellige ingredienser? Hvordan tilføjer jeg dem rigtigt? Hvor varm skal ovnen være, og hvor længe skal kagen bages? Selv med de bedste ingredienser på hånden kræver et vellykket resultat en god opskrift. Det er her eksportrådgiveren kommer ind.

Hvis det var lidt for abstrakt, så kan du i stedet se en eksportrådgiver som en person, eller et hold af personer, der sørger for at de byggesten du har bliver brugt på den rigtige måde.

Business Tysklands medlem Connecting Markets specialiserer sig i eksportrådgivning og bistår danske virksomheder med ekspansion i Tyskland. Det gør de blandt andet ved at:

  • Udføre markedsundersøgelser, hvor de indsamler den nødvendige information om og fra eksperter og besvarer virksomheders konkrete spørgsmål.
  • Stille en eksportchef til rådighed til opbygning af markedet og betjening af kunder.
  • Finde og kontakte de bedste samarbejdspartnere, f.eks. agenter eller forhandlere, og bistå med forhandling af en fair aftale.
  • Oprette kontakt til potentielle kundeemner, og eventuelt bistå med forberedelse til møder, samt varetage eller ledsage virksomheden til disse møder.
  • Udarbejde den rette markedsstrategi og dermed kortlægge mulighederne og den bedste vej ind på det tyske marked.
  • Rekruttere og supportere i ansættelse af medarbejdere.

 

Og så er de helt konkret specialiserede i at rådgive netop danske virksomheder i Tyskland:

Vi er et unikt team af både danskere og tyskere, som brænder for vores fælles sag og er i stand til at tænke ud ag boksen og dermed udvikle os sammen med kunden. Vi taler sproget, kender de mest væsentlige kulturelle forskelle, har et bredt netværk, som vi kan trække på, og arbejder efter gennemtestede arbejdsmetoder.

Julia Kowalke, Connecting Markets

 

Eksportrådgivere som Connecting Markets kender altså deres gang i køkkenet, og ved præcist hvordan man skaber den helt rette opskrift til den velbagte kage. Om end du blot har brug for hjælp til enkelte punker, eller en samarbejdspartner gennem hele processen, så er det en god idé at kontakte en eksportrådgiver og få deres besyv med. Selv med grundig forberedelse hjemmefra, kan man let overse vigtige detaljer.

 

Danske virksomheders udfordringer i Tyskland

Da vi spurgte Connecting Markets, hvad de ser som danske virksomheders største udfordring, når de skal etablere sig i Tyskland, blev især disse fire punkter fremhævet:

  • Det tager tid at etablere sig i Tyskland. Der er lange beslutningsprocesser pga. en udbredt hierarkisk organisationsform.
  • Sprog- og kulturbarrieren. I Tyskland taler man tysk. Selvfølgelig taler flere og flere tyskere også engelsk, men hvis man virkelig vil noget i Tyskland, så skal man tale tysk. I Tyskland får man oftest kun én chance, så man skal ikke love noget man ikke er stensikker på at man kan holde.
  • Tysk bureaukrati. Dette gælder ikke kun den offentlige sektor, tyskerne er generelt meget detailfokuserede og stiller store og strenge krav til dokumentation, godkendelser og normer. Der skal laves regler for alt i Tyskland (Ordnung muss sein). Når virksomheden har lagt en strategi, så er det den man fø Danskerne agerer gerne omvendt: vi tager tingene lidt som de kommer og agerer agilt. Den tyske måde at komplicere tingene er ofte en stor overraskelse for danske virksomheder og kan føre til en del frustrationer.
  • I Tyskland skal man kunne prale. Det har man som dansker ofte lidt svært ved, men man kommer ikke langt med janteloven i den noget mere statusorienterede tyske kultur.

 

Der er til gengæld andre punkter, hvor danskernes baggrund i Connecting Markets’ erfaring giver dem et forspring. Det gælder blandt andet det, at danskere generelt er innovative og fleksible, og derfor kan håndtere uklare situationer bedre end deres tyske modparter. Danskerne er kendte for deres innovative produkter og løsninger, som anses for at være af høj kvalitet med et godt design. En anden fordel er den danske ekspertise inden for digitalisering, hvor Tyskland halter meget bagud.

 

9 gode råd fra Connecting Markets

Så trods kulturelle udfordringer, er der altså også fordele ved at være dansk virksomhed på det tyske marked. Har du planer om at begive dig ind på dette store marked, har Connecting Markets listet en række punkter op, som man som dansk virksomhed i Tyskland bør være opmærksom på:

  • Vær tålmodig (husk de lange beslutningsprocesser).
  • Dresscoden er mere formel end i Danmark.
  • Der findes regler for alt.
  • Hold dig til det konkrete i forretningsmøder (mere business, mindre small talk).
  • Vær altid godt forberedt til møder.
  • Lov ikke noget du ikke kan holde.
  • I Tyskland taler man som regel tysk.
  • Husk titlen og taleformen ”Sie”.
  • Undersøg markedet og forbered dig grundigt inden du starter op på det tyske marked.

 

Når du skal finde den rette eksportrådgiver, anbefaler vi at du finder en der kender til det danske marked. Således ved de hvor I kommer fra, både kulturelt og forretningsmæssigt, hvilket giver en uvurderlig fordel når ekspansionsplanen skal lægges. Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Connecting Markets. Har du brug for at snakke med en eksportrådgiver, eller er du blot interesseret i at høre mere, kan du kontakte Julia via mail: jk@connecting-markets.com.

Vi står hos Business Tyskland som altid til rådighed, hvis du skulle have spørgsmål eller kommentarer. Du kan kontakte os her.