Step-by-step guide til etablering af virksomhed i Tyskland

apr 25, 2019

Etablering af virksomhed i Tyskland kan virke som en kringlet affære, men med den rette fremgangsmåde og støtte fra de rigtige fageksperter er det faktisk slet ikke så indviklet. Vi har strikket en generel vejledning sammen, der sammenfatter de vigtigste overvejelser i stiftelsen af virksomhed i Tyskland. Bemærk at tjeklisten for den enkelte virksomhed vil variere afhængigt af virksomhedsprofil og behov, denne guide er kun vejledende. Kontakt os for at få et bedre overblik over forholdene for lige præcis din forretning.

 

1. Skab dig et overblik

Allerførst er den en god idé at forventningsafstemme. Sørg for at få foretaget de rette markedsundersøgelser, for at få bedst muligt indblik i det tyske markeds potentiale for din virksomhed. Dernæst bør du analysere din egen virksomheds kapacitet ligeså nøje. Det er vigtigt at skabe sig et overblik over hvad der helt præcist skal til for at din virksomhed kan møde kravene og forventningerne på det tyske marked. Samtidig er det omvendt også vigtigt at sikre sig at etablering i Tyskland vil møde jeres forventninger som virksomhed i form af blandt andet økonomiske fordele og omkostninger.

2.Opbyg et stærkt, professionelt netværk fra start

For at få etableringsforløbet til at løbe så gnidningsfrit som muligt, er det vigtigt at få skabt det rette netværk fra start. Et professionelt netværk med speciale i at drive virksomhed i Tyskland kan assistere dig fra idé til etablering. Et stærkt rådgiver-team kan blandt andet bestå af konsulenter, revisorer, advokater, bankrådgivere, forsikringseksperter, HR-specialister, IT-eksperter, ejendomsmæglere, og marketingspecialister mfl. En god idé ville være at finde et allerede etableret ekspertnetværk som er vant til at arbejde sammen. Nordtyskland er et godt sted at starte, da du kan finde en del dansktalende virksomhedseksperter i grænselandet.

3. Beslut dig for hvilken type virksomhed du skal have i Tyskland

Dette er en af de mest fundamentale beslutninger i etableringsprocessen. Her beslutter du hvilke juridiske rammer din virksomhed skal have i Tyskland. Her er det ekstra vigtigt at du får den rette rådgivning, så du træffer det helt rette valg. I Tyskland findes der, som i Danmark, en langt række forskellige virksomhedstyper. Helt grundlæggende skal der tages stilling til om der skal oprettes en enkeltmandsvirksomhed (kræver at du har personadresse i Tyskland), et selskab, eller en tysk afdeling. Generelt anbefaler vi at man så vidt muligt åbner et GmbH, svarende til et dansk ApS. GmbH giver gode, solide juridiske vilkår og er en meget velanset virksomhedstype i Tyskland, måske i de flestes tilfælde den mest velansete. Alternativt kan man oprette et iværksætterselskab, kaldet UG, der kun kræver €1 som startkapital. UG kaldes ofte ”det lille GmbH”. Etableringen af en virksomhed i Tyskland kan tage længere tid end hjemme i Danmark, da der alt afhængigt af Bundesland er flere forskellige procedurer man skal igennem. Ved at sætte dig godt ind i forholdene på forhånd, evt. ved hjælp af dine rådgivere, kan du dog ofte forkorte denne ventetid væsentligt.

4. Få styr på formaliteterne

Der er som sagt en række formaliteter der skal overstås før du for alvor kan komme i gang med at drive virksomhed i Tyskland. De første du støder på, er i forbindelse med selve stiftelsen af virksomheden. Hvor komplekst hele er, kommer an på hvilken type virksomhed du har valgt, og hvor godt forberedt du er. Her kan dine rådgivere hjælpe dig godt på vej, og guide dig gennem den tyske formalitetsjungle. Helt grundlæggende handler det om anmeldelser og tilladelser, og så skal du have oprettet dit Steuernummer (skattenummer) og Umsatz-ID (moms-ID). I Tyskland bruges der ikke CVR-numre som vi kender fra Danmark, men skattenummer og moms-ID. Herefter følger en del papirarbejde afhængigt af, hvordan du ellers strukturerer din virksomhed.

5. Find lokaler og personale

Når du har fået stiftet din virksomhed, kan du endelig begynde at lede efter lokaler og medarbejdere. Med hensyn til lokaler gælder det slet og ret om at finde en god ejendomsmægler, der kan sætte sig ind i dine behov som dansk/tysk virksomhed, og som kan finde det helt rette kontor eller de rette produktionslokaler til dig. Alternativt findes der i regionen mange attraktive kontorløsninger for nyetablerede virksomheder, som f.eks. co-working eller sharing office faciliteter, hvor man på fleksibel basis kan leje kontor samt mødelokaler. Disse kan du snildt komme til uden at skulle igennem en ejendomsmægler. Samtidig har du specielt i Nordtyskland forholdsvis nem adgang til kvalificeret arbejdskraft, da der findes flere store universiteter i regionen og der samtidig er godt gang i økonomien og forretningsområdet. Ansættelsesforholdene varierer dog fra de danske, det gælder blandt andet rammebetingelser for ansættelsen, opsigelsesbestemmelser, mindsteløn, mv., så her er det vigtigt at sætte sig ind i forholdene med hjælp fra de rigtige HR-specialister.

6. Lidt mere papirarbejde

Nu skal du på ingen måde lade dig skræmme fra at tage skridtet til Tyskland, her er nemlig rigtigt meget godt at komme efter! Men det er bare uhyre vigtigt at komme godt (og grundigt) fra start, når det gælder papirarbejdet. Her er det altså bare nemmest at få hjælp udefra, så du ikke risikerer at bruge al din værdifulde tid på papirarbejde. Knyt gode kontakter med eksperter der kan hjælpe dig med alt fra beskatning, momsafregning og generel bogføring, til alt det juridiske. Det behøver nemlig ikke være hverken svært eller tungt, det er bare så utroligt vigtigt, at det bliver gjort rigtigt. Så sørg for at have det hele klar når du for alvor går i gang med at drive din nyoprettede tyske virksomhed.

7. Kom godt i gang!

Nu er du allerede godt sat i selen til at få del af alle fordelene der er ved at drive virksomhed i Tyskland. Du har fået stiftet din virksomhed, du har fundet de rette lokaler og medarbejdere, og fået styr på alt det, der står med småt. Så nu er der bare tilbage at få driften op at køre. Når du skal ud og skabe relationer på det tyske arbejdsmarked er det vigtigt også at huske på de kulturelle forskelle. I Tyskland finder du en helt anden virksomhedskultur med formel tale, relativt stejlt hierarki, og ganske ofte anderledes og længere beslutningsprocesser. Vil du godt i gang fra start, og minimere ”trial-and-error”-perioden, bør du sætte dig godt ind i disse kulturforskelle. Dette er som regel nemmest med hjælp fra konsulenter og/eller andre forretningsdrivende, der har stået i samme situation som dig.

 

Summa summarum er, at det er helt grundlæggende at skabe sig det rette netværk, da dette er dit grundlag for succes. Hos Business Tyskland arbejder vi dagligt med at tolke den tyske struktur og kultur for danske virksomheder, og vores hold af eksperter inkluderer specialister i alt fra forretningskultur, skatteforhold og jura, til marketing og personaleforhold. Er du i tvivl om hvor du skal begynde, eller sidder du fast i processen, eller noget helt tredje, så kontakt os her på siden, eller find den rette ekspert til din situation her.