Corona-pandemien har givet de fleste af os et nyt perspektiv på både arbejdsliv og hverdag. I flere uger arbejdede mange danskere hjemmefra, og nogle gør det stadig. Vi har nu nået det punkt, hvor der kigges tilbage og skabes et overblik over hvad nedlukningen har lært os, og der samles op på de nye muligheder for en mere effektiv og fleksibel arbejdsdag. Og konklusionen er klar: forretningsverdenen forventer en mærkbar ændring i danskernes arbejdsvaner.
Men hvordan ser det ud i Tyskland?
Mens Danmark anses for at være Europas mest digitaliserede land, har Tyskland længe haltet gevaldigt efter. Tyskerne bruger mere tid på internettet end danskerne, men de færreste offentlige tjenester er digitaliserede og faxen er stadig fast inventar på kontoret. Det har været indgroet i den tyske beslutningsproces, at alle detaljer skulle vendes og drejes, diskuteres og afvejes til ukendelighed, inden nye tiltag kunne indføres. Denne form for træge beslutningsproces er ganske enkelt uforlignelig med digitalisering, da udbuddet af digitale ydelser udvikler sig i en rasende fart. Den tyske forsigtighed satte ganske enkelt en kæp i hjulet på moderniseringen. Men det har coronakrisen lavet om på!
Coronakrisen har bevist at digitalisering kan lade sig gøre i Tyskland
Med coronavirussens indtog arbejdede de tyske ansatte lige pludselig hjemmefra på lige vilkår med deres danske modstykker. Dermed fik stat såvel som arbejdsgivere pludselig travlt med at implementere løsninger, der kunne muliggøre en effektiv arbejdsdag på hjemmekontoret.
Ifølge welt.de blev de berygtede, årelange diskussioner med ét erstattet af en ”trial-and-error”-tilgang, altså ’vi prøver det af, og ser hvad der sker’. Disse lyntiltag i forhold til digitaliseringen af hjemmekontoret har båret frugt, og det giver blod på tanden. Man forventer nu, at denne succes kan skrue op for digitaliseringen og fremskynde deadlines væsentligt.
Ringe i vandet skaber flere muligheder
I Tyskland gælder det som i Danmark, at digitaliseringen er i højsædet. Digitalisering ses som primus motor for faciliteringen af den nye post-pandemiske hverdag. Men det betyder langt fra, at der kun ligger forretningsmuligheder indenfor digitalisering. Ifølge PwCs Strategy& ønsker hver tredje tyske medarbejder større fleksibilitet i forhold til smart working og home office. Det betyder at virksomheder også fremover skal sikre ordentlige arbejdsforhold på hjemmekontoret, og det er ikke blot klaret med en Zoom-installering.
Vi har kigget os omkring, og har samlet et overblik over de kategorier, hvor man i Tyskland forventer det største boom. Foruden vores egne bud, har vi fundet inspiration på siderne Reviso.com og WU.ac.at.
FORRETNINGSMULIGHEDER I TYSKLAND I KØLVANDET PÅ CORONA:
Remote arbejde og home office
Virksomheder der tilbyder løsninger til hjemmekontoret, kan med fordel kigge mod syd. Og det gælder ikke kun software-lø Der er også behov væsentlige hardware-opgraderinger. Der er ganske enkelt stor efterspørgsel på løsninger, der faciliterer effektivt hjemme- og distancearbejde, det gælder software, hardware, kontor-setup, osv. I kølvandet på dette vil vi også se en stor stigning i behov for oplæring i den nye teknologi.
Cybersecurity og datasikkerhed
Ligesom i Danmark, lever behovet for solide cybersecurity-løsninger i bedste velgående i Tyskland. I Tyskland er behovet måske endnu større, da der i forvejen er meget stor fokus på Konsulentarbejde indenfor cybersecurity må ligeledes forventes at stige i popularitet.
Forebyggelse af arbejdsskader
Der kommer til at være et stort fokus på at forebygge lignende sundhedskriser. Det betyder, at der er et stort, relativt ukendt område, der skal sikres. Det kan være alt fra hygiejnevejledninger og instruktioner til fysiske sikkerhedsimplementeringer. Samtidig vil en stigning i hjemmekontorets popularitet betyde, at der kommer et større behov fra virksomhedernes side for ergonomisk fornuftige hjemmekontors-setup.
Forsikrings- og finanssektoren
Mange tyske virksomheder vil i fremtiden forsøge at forsikre sig så vidt muligt mod fremtidige kriser som denne. Vi vil se en stigning i krav om nye forsikrings- og finansieringsløsninger, der stiller virksomheden og dens medarbejdere bedre i forhold til tab i denne sammenhæng.
Social distancing-løsninger
Verden over har nogle af de hårdest ramte brancher været brancher, hvor vi mennesker kommer tæt på Det gælder for eksempel restaurationsbranchen, som i den grad lider under de nye forhold, og vil gøre det så længe, der er krav om at holde afstand. Medmindre der kan findes en løsning på problemet. Selv når der igen gives tilladelse til normal drift, vil det være en fordel at kunne tilbyde betryggende sikkerhedsforanstaltninger.
Esport
Som en sport, der ikke kræver fysisk tilstedeværelse, har esport vundet endnu mere terræn under nedlukningen. Esport har længe været i imponerende fremgang, men pandemien har givet branchen et boost. Også i Tyskland øjner virksomheder i denne branche muligheder for væsentlig vækst.
Husk på, at selvom vi har valgt at fremhæve disse seks områder, spreder forretningsmulighederne sig som ringe i vandet. Hvis esport vokser som branche, vil efterspørgslen for høretelefoner og gaming-tastaturer stige, og der kan muligvis øjnes en mulighed for at sælge flere kaffemaskiner, nu hvor kvalitetsbevidste kaffedrikkere arbejder mere og mere hjemmefra. Den post-pandemiske forretningsverden kalder på kreativitet og nytænkning.
Hos Business Tyskland står vi klar, hvis I skulle have spørgsmål eller behov for rådgivning i forbindelse med etablering i eller eksport til Tyskland. Kontakt os på kontakt@business-tyskland.dk eller +45 2061 6703.
Hjælper du skandinaviske virksomheder med opstart og drift i Tyskland, og kunne du tænke dig at blive en del af Business Tyskland? Vi har åbnet op for ansøgninger om medlemskab inden for udvalgte kategorier. Læs mere her.