Nethandlen rykker i Tyskland – Skal du med?

okt 6, 2021

Vi er vant til at tænke på Tyskland som bagud i forhold til alt, der har med den digitale verden at gøre. Men på et helt centralt punkt er tyskerne uhyrligt godt med: nethandlen.

Tyskland er Europas andetstørste e-handelsmarked og ligger på en imponerende femteplads på verdensplan. I 2019 shoppede de tyske forbrugere tilsammen for €57,8 milliarder på nettet, og med en gevaldig hestesko fra corona-nedlukningen, peger pilen kun i én retning for nethandelspotentialet i Tyskland.

Det kan vi også mærke her hos Business Tyskland, hvor vi får stadig flere henvendelser angående online salg af varer på det tyske marked. Med et stort potentiale kommer dog også visse udfordringer. Derfor har vi til dette blogindlæg hentet inspiration fra www.ehandel.dk, og dykker ned i nogle af de fordele og ulemper, man som håbefuld dansk virksomhed skal være opmærksom på, inden man begiver sig ud på det tyske online-marked.

 

Potentialet er til at tage og føle på

Ligeså vel som ved detailhandlen og business-to-business markedet, er der én stor, altoverksyggende faktor, der gør Tyskland særligt interessant for online-virksomheder – markedets størrelse. Tyskland er EUs folkerigeste land med 83 millioner indbyggere, og oveni købet er de tyske forbrugere købestærke og har fået smag for at handle online.

Men selvom vi også i Danmark er ferme til at svinge kortet på nettet, må man ikke tage fejl af, at det tyske marked er noget for sig. Der er visse elementer, der er vigtige at have in mente, hvis man vil have det fulde udbytte ud af sin online-forretning i Tyskland.

 

Konkurrencen er benhård

De danske virksomheder er ikke de eneste der øjner gode fortjenester for online-forretning i nabolandet. Det tyske e-handelsmarked er størstendels domineret af en håndfuld giganter. Det kan gøre konkurrencevilkårene udfordrende for mindre aktører, der prøver på egen hånd. De store drenge på markedet har nemlig nogle helt andre fordele og det kan i mange tilfælde presse priserne i bund.

Den tyske forbruger er ikke kun vant til lave priser men er også forvænt med et uhyre bredt udbud af varer. De er vant til at kunne finde lige præcis det de søger, og samtlige varer de søger, på den samme webshop – og at den webshop er tysk. De velassorterede tyske webshops gør, at ni ud af ti af de største webshops i Tyskland er tyske. Kun 3% af de tyske online-forbrugere har gjort sig erfaringer med at handle i en dansk webshop.

Tyskerne handler altså i få, store og velassorterede tyske webshops. De har dermed ikke det mere nuancerede marked vi kender fra Danmark, hvor mange små, mindre kendte webshops kan følge med. Derfor vælger mange virksomheder at sælge deres varer gennem en af de etablerede giganter. Dermed er det dog ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre med egen webshop! Men der skal ligge en klar strategi bag, og der skal appelleres til den tyske forbruger. På tysk. Og kan det toppes med et tysk registreret firma og domæne, er det også en fordel.

Blandt de største og mest velkendte tyske webshops har vi Zalando, Hood.de, Otto, Yatego, og Real. Dertil kommer, ikke overraskende, eBay og mastodonten Amazon, som sidder på næsten halvdelen af den tyske online-handel.

 

Logistikken kører som smurt – og giver krævende forbrugere

Det kommer næppe som en overraskelse, men nu nævner vi det alligevel. Logistikken er et stort plus for enhver, der har med varehandel i Tyskland at gøre. Verdensbanken har, nærmest som forventet, udnævnt Tyskland som verdens bedste inden for logistik, hvor de ligger i den absolutte top inden for fortoldning, infrastruktur, logistiske kompetencer, sporing og punktlighed.

Det gør det nemt for forhandlerne, men på bagsiden af medaljen har du nogle yderst forvænte forbrugere. Når en tysk forbruger først har bekræftet et køb, skal resten gå stærkt, og du skal som spiller på det tyske marked forvente, at der bliver stillet strengere krav for leveringstiden i Tyskland, end hjemme i Danmark.

 

De praktiske detaljer

Ikke alene er kravet til til leveringstiden strengere blandt de tyske handlende, deres leveringspræferencer afviger også fra danskernes. I Danmark er pakkeboksen og pakkeshoppen blevet allemandseje, og for mange er det ubelejligt, hvis der ikke tilbydes levering til nærmeste afhentningssted. I Tyskland er dette dog langt fra den mest udbredte model, ifølge PostNords rapport E-handel i Europa fra 2019 foretrækker kun sølle 7% denne leveringsform.

Nej, i Tyskland skal pakkerne helst leveres til døren, på god gammeldags facon. Derfor forventes pakker også mestendels leveret om aftenen, når modtageren er hjemme. Hvis vi kigger på det i procent, foretrækker 50% levering til døren, mens 37% foretrækker at pakken bliver lagt i postkassen.

Når pakken endelig er leveret, skal du også indstille dig på, at der er gode chancer for at den kommer retur. Tyskerne returnerer gerne pakker, og gunstige returforhold er derfor ofte en integreret del af deres udvælgelseskriterier, når der vælges forhandler. Især i modebranchen er dette et udbredt fænomen.

Når der betales for køb online, ser det ganske anderledes ud i Tyskland. Hvor vi i Danmark er vant til kreditkort og MobilePay, skal du i Tyskland helst kunne tilbyde køb via PayPal og faktura. Kun 18% af tyskerne foretrækker at betale med kreditkort over nettet, og satser du udelukkende på denne betalingsform, risikerer du dermed at indkøbskurven bliver efterladt og købet udebliver.

Til slut er det vigtigt at huske på, at tyskerne er et forsigtigt folkefærd når det kommer til udlevering af personlige oplysninger. Derfor er det vigtigt at forhandleren og webshoppen varene købes gennem udstråler sikkerhed og forsikrer kunden om, at de trygt kan udlevere de nødvendige oplysninger. Her må vi igen slå et slag for, at webshoppen samt alt tilhørende info bør være på velformuleret tysk. En yderlige måde at vinde tillid blandt de tyske forbrugere, er ved at oprette en tysk registreret virksomhed. Noget kunne tyde på, at denne hidtil stejle holdning er begyndt at bløde op, men det giver stadig et væsentligt forspring.

 

Bemærk! Nye regler for fjernsalg i hele EU

Fra 1. juli 2021 afskaffedes de enkelte EU-landes fjernsalgsgrænser for vareleverancer for B2C inden for EU. Så er du forretningsdrivende med firmasæde i en EU-stat, og leverer du varer til private inden for EU? Så kan vi anbefale at læse vores medlem DANTAX’ artikel om de nye regler: https://www.dantax.dk/nye-regler-for-fjernsalg-websalg-i-hele-eu-fra-1-7-2021-fra-mini-one-stop-shop-moss-til-one-stop-shop-oss/

 

Hos Business Tyskland står vi til rådighed, hvis du har ambitioner om at indtage det tyske marked, eller blot er nysgerrig på, om det kunne være noget for dig og din virksomhed. Ring til os på +45 2061 6703 og book et gratis og helt uforpligtende virtuelt intromøde. Du kan også gøre det via mail: kontakt@business-tyskland.dk.

 

Hjælper du skandinaviske virksomheder med opstart og drift i Tyskland, og kunne du tænke dig at blive en del af Business Tyskland? Vi har åbnet op for ansøgninger om medlemskab inden for udvalgte kategorier. Læs mere her.