En ny hverdag: Trussel eller potentiale?

maj 26, 2020

COVID-presset er efterhånden ved at lette i Europa, og vi øjner med stor glæde og forhåbning lys for enden af tunnelen. Regeringer, borgere og virksomheder forbereder sig nu på den nye hverdag. Vi har vænnet os til tanken om, at der går nok noget tid, før den gamle hverdag kommer tilbage – hvis den nogensinde gør.

Udover de åbenlyse begrænsninger, tab og traumer den har medført, har coronakrisen givet os muligheden for at skabe forandring og forbedring. Og det gælder i allerhøjeste grad også for virksomheder, uanset om de skulle befinde sig i Danmark eller Tyskland, et helt tredje sted, eller på tværs af flere lande. Coronakrisen har givet os tid til eftertanke, og nu hvor vores verden så småt begynder at tø op igen, er det tid til at handle.

 

De største forandringer sker i kølvandet på kriser

… det gælder såvel krige og finanskriser som epidemier. Er du stadig en kende skeptisk? Så er du ikke den eneste. Men tænk over, hvor meget verdenen har forandret sig siden den sidste store økonomiske krise – finanskrisen i 2008. Blandt andet blev de sociale medier pludselig en helt essentiel del af vores hverdag og forretning, og deleøkonomien fik for alvor vind i sejlene med selskaber som Airbnb i spidsen. Denne gang tyder alt på, at en af denne krises helt store efterdønninger bliver digitaliseringen af arbejdspladsen og arbejdsmarkedet.

Ved alle skelsættende forandringer, ser man i starten at den etablerede dagsorden stritter imod, før den må give efter. Det får vi højest sandsynligt også at se nu. Der vil være dem, der hårdnakket insisterer på at gå tilbage til ”business as usual”, og at webinarer, Zoom-konferencer og online salgsmøder kan pakkes tilbage i skuffen igen. Herefter ser vi så højest sandsynligt også at, at denne tilgang ikke bærer megen frugt. Vi skal nok ikke forvente at vi med ét vender op og ned på alting, og alt nu skal foregå virtuelt. Slet ikke. Men vi har fået åbnet op for en verden af muligheder, så lad os sørge for, at få det bedste ud af det.

Det har vores medlem SETOFF sat sig for at hjælpe dig med. De har samlet en gruppe af eksperter, som hjælper virksomheder med at finde den rette balance i den nye tilværelse – i Danmark, i Tyskland, og på tværs af grænsen. Effektiv digitalisering af en virksomhed handler nemlig ikke om at adoptere det hele, men at tilegne sig det rette.

 

Det er nu det gælder!

Som SETOFF selv beskriver det:

COVID-19 har forandret verden som vi kender den, på nogle punkter måske for altid. Det gælder både for borgerne og for erhvervslivet, for den måde vi handler med hinanden.

Restriktionerne, der er fulgt med, kan selvfølgelig være en alvorlig trussel mod din virksomheds eksistens, men de kan også være en mulighed for at tænke nyt og anderledes. At gentænke, hvordan I kontakter jeres kunder og sælger jeres varer og ydelser.

For måske kan sælgerne fremover bruge tiden langt bedre og mere effektivt med videomøder på kontoret end bag rattet eller i en flyvemaskine. F.eks. kan I fokusere mere på jeres website, hoppe over den næste konference og acceptere at kunderne agerer mere og mere online. Uanset hvad kan I gribe chancen og starte forandringsprocessen allerede i dag.

Det er i virkeligheden ikke så svært endda, for der er mange digitale værktøjer til rådighed. Et godt sted at starte, er de traditionelle såsom websites, webshops, sociale medier, YouTube, Powerpoint der er mange effektive måder at erstatte det fysiske møde med et digitalt, og kunderne accepterer de fleste af dem.

 

Hvordan skal det gribes an?

Man har set det ved de foregående kriser, og vi kommer til at se det i kølvandet på coronakrisen: de der formår at sadle om og tilpasse deres virksomheder den nye virkelighed, er dem der kommer bedst ud på den anden side.

Din virksomhed er unik, så det vil den rette digitaliseringsløsning også være. Der findes ikke en universel facitliste. Det der virker for andre, virker måske ikke for jer, og omvendt. Succesfuld digitalisering kræver grundig overvejelse, indsigt og ekspertise. Hvis din virksomhed skal have den bedste start på denne nye virkelighed, så er dette den oplagte mulighed for at komme ud af starthullerne.

 

Dette blogindlæg er skrevet i samarbejde med SETOFF Marketing. Har du spørgsmål eller kommentarer til emnet, kan du kontakte dem helt uforpligtende på mail@setoff.dk eller ringe på +45 7550 0070. Du kan læse mere om dem på deres hjemmeside www.setoff.dk.

Vi står hos Business Tyskland som altid til rådighed, hvis du skulle have spørgsmål, kommentarer eller behov for rådgivning. Kontakt os her.

Hjælper du skandinaviske virksomheder med opstart og drift i Tyskland, og kunne du tænke dig at blive en del af Business Tyskland? Vi har åbnet op for ansøgninger om medlemskab inden for udvalgte kategorier. Læs mere her.