Verden efter COVID-19: Få det bedste ud af ventetiden

apr 16, 2020

Både Danmark og Tyskland har nu taget de første spæde skridt mod at åbne op igen, og det er sød musik for de virksomheder, der har kørt på lavt blus de sidste mange uger. Men der går noget tid før vi kommer helt op i omdrejninger igen, så hvordan bruges denne tid bedst?

Det afhænger selvfølgelig af den enkelte virksomhed, men for mange virksomheder med ambitioner om vækst, kan denne periode med fordel bruges til at undersøge nye markeder. For hvis vi kigger helt nøgternt på det – hvornår kommer vi igen til at stå med så god tid på hænderne? Denne periode behøver ikke kun give økonomisk hovedpine, den kan også give dig præcis den tid og ro det kræver at skabe det rette overblik.

Der er endelig tid til det der ellers sjældent er tid til – grundig forberedelse. Og det bedste af det hele er, at det hele kan foregå fra distancen. Fysiske møder og rejser forudsætter ikke nødvendigvis succesfuld afsøgning af nye markeder. I skal blot finde de rette eksperter på området, og så kan det alt sammen snildt foregå via telefonisk og online kontakt.

Nogle få virksomheder ligger inde med den interne kapacitet til at udføre grundige markedsundersøgelser og kreere effektive go-to-market-strategier, men langt de fleste – for ikke at sige alle – har gavn af sparring med relevante eksperter.

Hvorfor benytte sig af eksperter?

Helt op mod halvdelen af de danske virksomheder, der forsøger sig med at udvide til udlandet, ender med at må kaste håndklædet i ringen inden der er gået et år. Den oftest citerede årsag hertil er dårlig forberedelse. Det skyldes altså ofte, at man ikke har haft indsigt nok i det nye marked, og derfor har grebet det forkert an. For mange er det dermed ikke umiddelbart fordi potentialet ikke er der, men forberedelsen var ikke grundig nok.

Derfor anbefaler vi altid at tage eksperter med på råd. Det gør en verden til forskel at alliere sig med professionelle, der kender markedet indgående, og ved hvad der skal til. Startskuddet på et nyt marked kan selv for mindre virksomheder hurtigt løbe op i 2-3 millioner kroner, hvis ikke mere, så når grundig forberedelse har så meget at skulle have sagt, så er det næppe der man bør have sparekniven fremme.

Hvordan griber man det an?

Når du vil begive dig ud på et nyt marked, er der heldigvis oftest et stort udvalg af firmaer, netværk og organisationer, der kan hjælpe dig på vej. Derfor er selvfølgelig også flere forskellige måder at gribe det an på. Lad os sige, at du er interesseret i at udvide din virksomheds forretning til Tyskland, og tager kontakt til Business Tyskland.

Det første skridt mod Tyskland et eksempel

Når du først tager kontakt til Business Tyskland, danner vi sammen et overblik over hvilke eksperter, der er relevante i din situation. Herefter arrangerer vi et videomøde med alle parter. Til dette møde stifter du bekendtskab med Business Tysklands eksperter, og I kan sammen drøfte de næste skridt i processen.

I de fleste tilfælde, vil vi starte med at afdække det tyske markeds potentiale for dit produkt. Omfanget af en sådan undersøgelse varierer i forhold til virksomhedens behov. I nogle tilfælde kan en udvidet SWOT-undersøgelse danne grundlaget, hvorefter der bygges forskellige parametre på. Nogle af de helt centrale fokusområder inkluderer: din virksomheds situation generelt, konkurrenters position på markedet, målgruppen og dens behov, samt markeds- og forsyningsstruktur. Det er vigtigt at få styr på alt fra distribution og konkurrence til forbrugsmønster og product-market fit.

I nogle tilfælde vil man allerede efter den indledende undersøgelse af markedet afgøre, at tiden ikke er den rette til en udvidelse. Og så kan det godt være, at man har brugt penge på en markedsundersøgelse, men man har til gengæld sparet millioner på en falleret forretningsudvidelse.

Viser markedsundersøgelsen til gengæld, at der er et godt potentiale på det tyske marked, danner selvsamme undersøgelse et stærkt fundament for din go-to-market-strategi. Business Tysklands eksperter vil bistå dig under hele forberedelsesprocessen af din virksomheds udvidelse til Tyskland, og holdet af eksperter kan udvides og indsnævres efter behov. I vores ekspertportefølje finder du hjælp til blandt andet business cases, strategi, prissætning og budgettering, marketing og kommunikation, skat og finansiering, juridisk bistand, kontor-, produktions- og lagerfaciliteter, og meget mere. Hos Business Tyskland sørger vi for at guide dig gennem hele processen i så vidt omfang din virksomhed har brug for det. Og vi står selvfølgelig til også rådighed efter etableringen.

Tag tilløbet

Vi vil gerne opfordre danske virksomheder til at bruge denne ekstraordinære periode til at tage det tilløb der skal til. Brug tiden til at forberede jer så godt som muligt og skabe et solidt grundlag for udvidelse til nye markeder.

Hos Business Tyskland tager vi gerne en uforpligtende snak om din virksomheds muligheder i Tyskland. Og vi kan selvfølgelig klare det hele online! Kontakt os her og tag et kig på vores ekspertportefølje her.

 

Hjælper du skandinaviske virksomheder med opstart og drift i Tyskland, og kunne du tænke dig at blive en del af Business Tyskland? Vi har åbnet op for ansøgninger om medlemskab inden for udvalgte kategorier. Læs mere her.